Szef kiedyś a dziś.

Niezależnie, czy jesteś szefem, czy masz szefa nad sobą – możesz sprawdzić, czy szefostwo, które jest Ci bliskie, wykazuje cechy starego systemu, czy może wręcz przeciwnie – nowego trendu. 🙂


Szefem być. To nie jest prosta sprawa. Niezależnie, czy szef ma wieloletnie doświadczenie, czy jest nową, młodą osobą na tym stanowisku – może przyjąć stary model zarządzania, albo ten bardziej nowoczesny, nastawiony na komunikację.

To, że ktoś ma doświadczenie w kierowaniu, powiedzmy 20-letnie, nie oznacza, że nie idzie z duchem technologii i nowoczesności. Podobnie jak ktoś jest młody i dopiero zaczyna swoją przygodę z zarządzaniem ludźmi, niekoniecznie musi posiadać “młodą mentalność” w tej dziedzinie.

Szef kiedyś.

Stary model zarządzania grupą ludzi opiera się na kilku aspektach i niestety dziś nie jest już polecany. To znaczy, że nie sprawdza się tak dobrze, jak nowszy model, który zdecydowanie bardziej przemawia do młodych pracowników, którzy wchodzą na rynek pracy ze swoją wiedzą i świeżym spojrzeniem.

Innymi słowy: chcesz mieć młody, kreatywny zespół ludzi zdolnych, którzy z Tobą zostaną? Nie decyduj się na ten model zarządzania.

Czym więc taki szef się wyróżnia?

  1. Domaga się uznania i szacunku innych – niezależnie, czy tak naprawdę swoim działaniem i postępowaniem wzbudza ten podziw i szacunek. Domaga się go, bo skoro jest na wysokim stanowisku, to mu się należy!
  2. Kieruje, zleca, można wręcz powiedzieć: rozkazuje. Niestety często związane jest to z tym że nie słucha swoich współpracowników.
  3. Jest chłodny, trzyma pracowników na dystans, nie przekracza pewnych granic. Granice ustanawia sam.
  4. Trzyma się norm narzucanych mu z góry. Pamiętaj, że najczęściej nad kierownikiem, stoi jeszcze ktoś (choćby miała to być na przykład tylko żona;P).
  5. Jego praca jest wspierana przez pracowników. Co to oznacza? Bez pracowników nie byłby tym, kim jest, bo nie dałby rady wykonać swojej pracy sam. Pracownicy często go wyręczają, a dobre wyniki uzyskuje najczęściej dzięki nim, chociaż będzie twierdził, że to wynika z jego umiejętności zarządzania zespołem.

Szef dziś.

Coraz częściej spotykany model zarządzania. Zazwyczaj w korporacjach nastawionych na zatrudnianie nowych osób, ale nie tylko. Nie ma reguły.

Czym charakteryzuje się ten model zarządzania?

  1. Pracuje na uznanie i szacunek innych – wie, że na podziw pracowników musi sobie zasłużyć np. swoją pracowitością. Nie jest alfą i omegą. Nie czuje się lepszy od innych, tylko dlatego, że zajmuje inne/wyższe stanowisko.
  2. Współdziała z pracownikami. To znaczy, że nie zleca zadań i ucieka robić nic, tylko działa wraz z grupą. Pracują wspólnie.
  3. Cechuje się empatią i wrażliwością. Świetnie komunikuje się z grupą, a atmosfera w pracy jest przyjemna dla wszystkich.
  4. Kształtuje normy. Potrafi opowiadać o tym, co uważa za ważne i zmieniać teraźniejszość.
  5. Jego praca nie jest wspierana przez pracowników. Praca polega na zasadzie wzajemnego wsparcia. Taki szef wie, że każdy jest dobry w czym innym i tylko połączenie tych sił może wyklarować doskonały pomysł/działanie/projekt. Współpraca ponad wszystko.

Oczywiście jest wiele pośrednich modeli zarządzania, bo ile miejsc pracy, ile osobowości, tyle modeli zarządzania zespołem. Jednak według badań te dwa modele wysuwają się na piedestał.

Więc zanim zadecydujesz, w jakiej firmie chcesz pracować, albo jak chcesz być postrzegany – zastanów się który model prezentuje dana firma, albo który chciałbyś Ty prezentować i dlaczego oraz co Ci to da. 🙂

 

  • Do bycia szefem też trzeba mieć talent i predyspozycje i dobrze, ze dziś coraz częściej zwraca się na to uwagę 🙂

  • Jeśli dodamy jeszcze różnice kulturowe robi się ciekawy mix. To co dla nas Polaków jest ważne może nie być tak istotne dla mieszkańców na wschód od naszego kraju – wtedy zależności szef-pracownik są zapewniam mega ciekawe 🙂

  • Moim zdaniem cechy szefa dziś dają dużo więcej możliwości rozwoju pracownikom niż kiedyś.

  • Krzysztof Szachogłuchowicz

    Zgadzam się z Sarą, mi osobiście opcja numer 2 odpowiada dużo bardziej. Zawsze zależało mi na tym, żeby pracować w miejscach, w których będę miał realny wpływ na rozwój firmy.